zondag 23 januari 2011

Blind Auditions Spraakmakend Concept


The Voice of Holland is een talentenshow op tv. In de periode september 2010 januari 2011 uitgezonden op RT4. De show trok gemiddeld 2,7 miljoen kijkers, met de finale op 21 januari behaalde RTL 4 2,8 miljoen kijkers.

Deze show onderscheidt zich met de Blind Auditions van talentenshows als Idols, Xfactor, Hollands Got Talent en Popstars door de Blind Auditions. De 4 coaches, die de deelnemers begeleiden naar de finale, maken hun keuze uit de kandidaten. In de Blind Auditions zitten de coaches met hun rug naar de deelnemer tijdens de start van het optreden. Du moment hij of zij denkt dat deze aankomende artiest in hun stal past draaien zij zich om. Dan pas zien zij hoe deze persoon er uit ziet. Het gaat in eerste instantie om de zangkwaliteit, aan uitstraling en uiterlijk kunnen de coaches werken.

Ook de professionele toon is bijzonder aan TVOH. Coaches die zelf actief zijn als zanger(es) zullen talenten begeleiden naar de finale. Echtheid speelt in de start van deze talentenshow een grote rol. De coaches zoeken naar kwaliteit. Daarnaast wordt het educatieve element naar voren gehaald: wat maakt je een goede zanger? Het publiek wat zich afwendde van talentenshows door de ontluisterende optredens en de afzeik-tv van bijvoorbeeld Idols, kon op deze wijze herwonnen worden.
Het concept voldoet aan de eisen die Geursen stelt: het heeft een innerlijke waarheid (zangkwaliteit, aanpak coaches), is meerlagig (competitie kandidaten en coaches, show, educatief element, meeleven met kandidaten met hun familie en vrienden).



De markt voor een talentenshow past binnen de maxitrend: de behoefte aan vermaak. Op maatschappelijk niveau is de megatrend evenementen maatschappij van toepassing

Trendfactoren die van invloed zijn:
- cultuur: Na acht jaar (Idols 2002) is het fenomeen talenshow bekend en nog steeds groeiend.
- technologie is voor de Blind Auditions niet van toepassing: iedereen heeft een stem, de benodigdheid voor het meedoen. Wel speelt technologie een rol in andere aspecten van TVOH: het is een crossmediaal concept. Er wordt gebruik gemaakt van TV, social media (Twitter, Hyves), mobile devices (stemmen), internet shoppen (downloads cd en nummers deelnemers), TVOH magazine (eenmalig) en Live Events (Concerten Heineken Hall).
De social media worden behandeld in de zg. Red Room. Dit gedeelte van het concept heeft potentie. Er is oppervlakkig gebruik gemaakt van de mogelijkheden.
- economie: een talentenshow is razend interessant voor adverteerders vanwege de hoge kijkcijfers; de reclameblokken zijn eindeloos lang.
- Demografie: een op de twee tv’s in Nederland stond afgestemd op de finale van TVOH.
- Ecologie speelt geen rol van betekenis.


http://zappen.blog.nl/algemeen/2011/01/15/kijkcijfers-vrijdag-tvoh-zelfs-s-nachts-boven-25-miljoen op 22 januari 2011
http://www.telegraaf.nl/prive/7748731/__Kijkcijfers_TVOH_ongekend_hoog__.html op 25 september 2010
Van Trends Naar Brands Hilde Roothart en Wim van Pol 2008
Je weet niks en je wilt doorbreken NRC Next vrijdag 21 januari
Goos Geursen, auteur Een hazewind op gympen, 1996 geciteerd in Imagineering, Nijs en Peters, 2002

Geen opmerkingen:

Een reactie posten