Het RIVM startte in 2010 een campagne met behulp van het jongeren reclame bureau Combat om 12-jarige meisjes in te enten tegen het HPV Virus, wat baarmoederhalskanker kan veroorzaken. Combat is bij de campagne betrokken nadat het alleen feitelijk informeren van de meiden leidde tot een beperkte opkomst en veel tegengeluiden op het internet.
Het RIVM concludeerde dat een óuderwetse’voorlichtingscampagne niet meer voldoende is. ‘Alleen met de feiten red je het niet’ zegt de RIVM woordvoerster. Hoofd infectieziekten Coutinho zegt op 2 april 2009 (NRC) ‘Die (indianen) verhalen waren er over andere vaccins ook altijd, maar die hebben nooit enige invloed gehad.”
Communicatiebureau Combat voegt emotie toe. Het RIVM, moeders en huisartsen worden ingeschakeld om op internetfora voor te lichten over campagne. Op www.prikenbescherm.nl vertellen meisjes over de inenting en Marjan Berk over haar aan baarmoederhalskanker overleden schoondochter. Filmpjes tonen de werking van het virus.
Dit verhaal is te verklaren uit de maxitrend: consumenten willen ruimte voor emotie, onderdeel van de megatrend feminisering. Op microniveau is er een markt voor voorlichting aan jonge meiden.
De volgende trendfactoren spelen een rol:
Technologisering: YouTube en internet zijn beschikbaar voor iedereen om actie te voeren; Cultureel: een kritische houding ten aanzien van vaccinatie is al langere tijd aanwezig in de Nederlandse samenleving;
Economie: de macht en het belang van de farmaceutische industrie wordt gewantrouwd.
Politiek gezien wordt vaccinatie tegen HPV van belang geacht.
Demografie speelt geen bijzondere rol.
Bronnen:
RIVM: campagne hpv-vaccinatie meisjes mislukt, 2 april 2009, Nrc Handelsblad.
Tien vragen over de nationale HPV-vaccinatie voor tienermeisjes NRC 3 mrt 2009
RIVM: Reclame moet meiden lokken voor prik www.rtvutrecht.nl op 28 dec. 2009
HPV vaccinatie slaat aan door social media strategie www.combat.nl op 21 nov. 2010
Geen opmerkingen:
Een reactie posten