dinsdag 21 december 2010

Conceptlancering: WII spelcomputer, de nieuwe manier van spelen


De techniek in de WII Nintendo is niet heel bijzonder in vergelijking met gameconsols van concurrenten, toch staan de kopers in de rij. Dankzij slimme marketing?

Nieuw was het de WII computer. Bewegen om je spelletjes te doen, in plaats van zitten en met moeilijke consols met veel knoppen moeilijke spellen spelen. Mooi vormgegeven voor de hele familie, jong en oud, man en vrouw.

De WII verkoopt als warme broodjes en is al snel uitverkocht. Kort na de introductie eind 2006 alleen al in de Benelux ruim 420 duizend WII's en wereldwijd rond de 25 miljoen.

De nieuwe WII werd aanvankelijk met de nodige scepsis bekeken. Hoe kon een console met aanzienlijk minder technische mogelijkheden het gevecht aan met de machtige concurrenten? Maar bijkomend voordeel van een relatief eenvoudig apparaat is dat het goedkoper is, en door mensen met een smaller budget makelijker kan worden aangeschaft.



Al gauw is de WII computer zo populair dat het nergens meer verkrijgbaar is en op veiling sites gaat de verkoopprijs al gauw over de kop.

Nou denken sommige analysten dan Nintendo de schaarste bewust heeft gecreeerd, om extra rumour en media aandacht rond het product te regelen.

Alhoewel Nintendo met klem ontkent de bewuste marketingtactiek van schaarste toe te passen, doet het ook weer niet zijn best om de achterstand in te halen. 'Je kunt een technologiecyclus verlengen door net onder de vraagcurve te gaan zitten en zo een gevoel van opwinding te creeren' aldus Laurence Knight, partner in marketingadviesbureau Fletcher Knight, in het blad Business Week over de WII.

Het opvallendste element van de WII is de besturing. Anders dan andere spelcomputers gebeurt dit door bewegingen. Een sensor herkent de bewegingen van de consol en je kunt het alleen spelen in beweging. Op die manier kom je uit je luie stoel en kan je virtueel tennissen, zwaardvechten of golfen. De WII computer wordt veel ingezet op scholen en in verzorgingstheuizen om de lichaamsbeweging te bevorderen. Maar met het apparaat kan bijvoorbeeld de brandweer oefenen met gevaarlijke handelingen.



Nintende introduceert ook de WII Fit balanceboard. Een op een weegschaal lijkende plaat waarmee je aan steps, aerobics en yoga kunt doen.

De innovatieve besturing was voor marketeers houvast om aandacht van de pers te creeeren, laten zien hoe de WII werkt was al opvallend genoeg.

Men zette het apparaat zelf in voor introductie op diverse beurzen. Om Amerika werd een netwerk van ambassadeurs opgezet, hardcore gamers, moderne moeders en gezinnen. Nintendo organiseerde voor de ambassadeurs demonstratiebijeenkomsten, waarop zij dertig vrienden konden uitnodigen om zo de mond-tot-mond reclame op gang te brengen.

Naast de slimme marketing was de timing ook een belangrijk aspect bij het succes van de WII computer, evenals een beetje geluk. vertegenwoordiger Rittinghaus van Nintendo vertelt:"De WII kwam op de markt op het moment dat er in de maatschappij veel aandacht was voor meer bewegen. Normaal is er veel onbegrip als er in de pers over videogames wordt geschreven; nu was de pers eindelijk eens positief.'

http://www.intermediair.nl/artikel/weekblad-archief/61316/wii-wint-marketingspel.html
http://wereldvancommunicatie.wordpress.com/2008/10/06/concept-wii/

Geen opmerkingen:

Een reactie posten