maandag 6 december 2010

Trend: Analoge gadgets



Jongeren kopen vinyl platen vanwege de kwaliteit. Het gevoel wat een hoes met een vinyl plaat oproept is onvergelijkbaar met een nummer op je Ipod. Het brengt sfeer met zich mee. In dezelfde hoek zit het maken van foto’s met analoge camera’s. Het is fijner wanneer je ergens moeite voor doet.
Bron: Trendslator, citeert Trouw 6 nov. 2010

In de trendpyramide vind je op Micro niveau: de markt voor analoge camera’s/vinyl platen. Op Maxiniveau: de behoefte aan iets unieks waar je moeite voor moet doen: kwaliteit. Dit past in de Megatrend Digitalisering.
Vergelijkbare micro trends: markt voor App Instagram (oud maken van foto’s in social media omgeving); Lomography.

Kerngroep: jongeren tussen de 17 en 24 jaar, muziekliefhebber, behoefte aan kwaliteit i.p.v. kwantiteit, met aandacht voor de informatie op en de vormgeving van de hoes.

Op het blog Hot vinyl records signaleert Frank Groot de zelfde trend. Hij spreekt Moke’s Pete Pilly (oud platenbaas): bijna alle cd’s komen weer uit op vinyl, zo verwacht hij.

Het blad Computeeride citeert Nielsen Entertainment research: de lp’s verkopen wereldwijd (en ook in Nederland) beter, en ten koste van de cd. Bovendien wordt de versie voor de Ipod vaak in een downloadkaart meegeleverd. Naast oudere audiofielen kopen steeds meer jongeren lp’s vanwege het artwork en de informatie. Het gaat om een niche markt: er zijn 2,5 miljoen lp's verkocht in 2009 in de VS, tegenover 110,5 miljoen cd's in de eerste helft van 2010.

Het Hollandse label Music on Vinyl brengt o.a. klassiekers uit op vinyl.

Ook in de serie Amsterdamse Platenzaken op het muziekblog 3voor12
wordt met regelmaat gerept van de toenemende belangstelling voor vinylplaten.

Metro signaleert dat door de beschikbaarheid van muziek door muziekblogs, steamingsites als Spotify.com de subculturen in de muziek versnipperd raken. De macht ligt bij gebruiker. Trends, die eerder door de traditionele muziekkanalen werden ingezet, worden niet meer op die manier ontwikkeld omdat het publiek niet meer wordt bereikt.

Bron beeld: Exactitudes.nl

Uit een onderzoek van Youngvotes onder jongeren van 13 tot 29 jaar blijkt dat jongeren meer geld willen uitgeven aan kleding wanneer deze kwalitatief goed is.
Bron:Marketing Tribune, nr. 19 (16-11-2010).



Geen opmerkingen:

Een reactie posten