Irene Westerbeek was Upcoming Talent van de Twoty 2010, het trendwatcher of the year event wat in april plaatvond. Westerbeek is trendwatcher en stylist. In haar blog The Cool Collector presenteert ze haar zoektocht naar hoe cool te blijven in een globaliserend spektakel. De beelden zijn geordend naar thema en op een enigszins vervreemdende manier neergezet.
De FOOD files bijvoorbeeld wijzen ons op Macarons van Galliano, Lady Gaga, gekleed in vlees en rode nagellak, op de cover van Vogue,
en een filmpje: hoe breng je het bereiden van voedsel mooi in beeld.
Food about you - Annecy festival 2010 from Alexandre DUBOSC on Vimeo.
Jan Bletz beschrijft in een interview op SecondSight hoe Westerbeek zich bezighoudt met het verzet van haar generatie tegen het consumentisme. Deze generatie is opgegroeid met kapitalisme en ontleent haar taal aan merken. Ze kan alleen van binnen uit verzet plegen. 'Westerbeek noemt zichzelf een trend- en conceptdesigner, die zich richt op ideeën en producten die hun manier ‘eigen’ of ‘authentiek’ proberen te zijn in de massacultuur.’
De relatie met de trend Minder vlees eten is hip ligt in de kritiek die zij uit op het consumentisme. Haar taal staat haaks op wat wij gewend zijn vanuit de hoek van biologische voeding. Ik vind deze kritiek, beschreven vanuit de producten, eigentijds en overtuigend sterk. Een inspiratiebron voor imagoverbetering van biologisch.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten