maandag 6 december 2010

trendwatcher Carl Rohde

Trendwatcher Carl Rohde Carl Rohde is trendwatcher, hoofd van het netwerk ´Coolhunters´ en eigenaar van agency Science of the Time. Rohde heeft een netwerk opgezet van markt- en trendonderzoekers wereldwijd, die voor hem trends bijhouden. Het gaat om ‘gedegen onderzoek naar de toekomst’. Rohde doet gedegen onderzoek naar mentaliteitstrends. Coolhunting is de nieuwe naam voor trendwatchers. In het netwerk Coolhunters zijn wereldwijd 300 coolhunters actief, die ‘strak methodologisch getraind’ zijn. Deze coolhunters zijn mensen die midden in de samenleving staan, bijvoorbeeld een journalist bij Voque of iemand die bij MTV werkt in een bepaald land en de beste studenten op het vakgebied trendwatching. Iedereen binnen het netwerk (journalisten, studenten) hanteert dezelfde defintie van ‘cool’. Cool is aantrekkelijk, inspirerend en heeft potentieel voor de toekomst. Denk aan haircuts, people, schoenen, websites, merken. De coolhunters moeten beargumenteren waarom iets cool is, en schrijven dat op. ‘Als je weet waarom, dan kun je veel meer leren,’ zegt Rohde. Studenten in vele verschillende internationale steden houden trends bij en koppelen die terug. Zo ontstaat een wereldwijd overzicht van de belangrijkste trends. Coolhunters, geeft een top 15 of the coolest, worldwide mentality trends. Deze top 15 wordt verkregen door 20 top trendwatchers wereldwijd (namen als Joe Pine, Mark Simpson, Marian Salzman of Josh Levine) 3 coolste dingen te laten beschrijven. Dit noemt Rohde de Toplaag van de structuur van cooltrends definieren. De 60 trends worden door 6000 a 7000 studenten wereldwijd in hun steden en interessegebieden getoest, hierdoor ontvangt het onderzoeksbureau uit die 60 trends een top 15 gefilterd van de coolste trends. De top 15 van coolste trends verschijnt ongeveer 6 wekelijks bij Marketingfacts. Coole trends, dus. Ter inspiratie, ter lering, ter vermaak. Omdat het kan, en omdat het cool is. Denkt Carl Rohde, Hieronder nog een visual van de verschillende kwadranten die Rohde aanhaalt in een interview op de site van marketingfacts: Hij geeft als voorbeeld van een wereldwijde trend de recessie. Hoe veranderd de mentaliteit in een recessie periode. Hier zijn 4 kwadranten assen gedefinieerd met assen als: -Zien consumenten de recessie boos, bitter of agressief tegemoet -Zien consumenten de recessie als kans -Zien consumenten de recessie met de instelling: ‘ Ik ga het zelf oplossen -Zien consumenten de recessie met de instelling: Als we het samendoen lukt het ons wel’ . Consumenten worden in een van de kwadrant geplaatst, met de namen: status anxiety, vitality, proven authority of a better World, afhankelijk van de kernwoorden die bij ze passen.





Bron:http://www.marketingfacts.nl/berichten/20090429_trendwatcher_carl_rohde_over_coolhunting/

_+_+_+_+_+_+_


Carl Rohde is ook de trendwatcher van stadsrapporten zoals bijvoorbeeld ‘the Pop-up City, de nieuwe stedelingen, de zogenoemde ‘working nomads’ . De Working nomads hebben een nieuwe levensstijl gecreëerd waarin mensen een hele nieuwe band hebben met de wereld om hen heen. De ontwikkelingen zullen gevolgen hebben voor de funcie´s van binnensteden van grote steden. Zoals de broeders in de woestijn hebben de working nomads geen vaste plek. Zij verplaatsen zich en werken mobiel op iedere plek met alle hedendaagse mogelijkheden op iedere mogelijkheid met internetverbinding, niet gebonden aan thuis of een vaste werkplek. De plekken die gelegenheid tot mobiel werken zijn de ‘oases’ in de hedendaagse woestijn. Bron:http://www.scienceofthetime.com/

Bron:http://popupcity.net/2008/06/trendwatcher-carl-rohde-on-working-nomand-and-the-flexible-city/

1 opmerking: