De Cultural Creative is voor het eerst beschreven door de socioloog Paul Ray en Sherry Ruth Anderson in 2000 in het boek: The Cultural Creatives: How 50 milion people are changin the World.
Volgens een onderzoek van Motivaction in samenwerking met de WRR beslaat deze groep 25% van de Nederlandse bevolking en zijn verspreid over alle lagen van de bevolking.(HP/De Tijd, nr. 51/52, p. 74; 3 p. (19-12-2008)
Wie is deze Cultural Creative? Kunnen wij hen in zetten als rolmodel, voorloper/beinvloeder van jongeren? Marketresponse spreekt van 1,6 miljoen Nederlanders.
In november 2009 onderzocht Motivaction de meningen van en over jongeren in Nederland in een waardenonderzoek. “ De jongeren van de grenzeloze generatie zijn, zo blijkt uit dit onderzoek, gericht op uiterlijk, merken, netwerken en kicks.” en: ‘ Zij zijn niet spaarzaam, weinig betrokken, niet milieubewust en niet geduldig.”
Hoe ziet die Cultural Creative in Nederland eruit|?
Marketresponse ziet in de CC een doelgroep die andere doelgroepen kan beïnvloeden. De CC is een moderne persoon die zich zorgen maakt over de wereld en het leven en werk duurzaam wil inrichten. Hij/zij kiest voor voor producten die ecologisch en maarschappelijk in orde zijn. Hij /zij kiest bewust voor voeding, energie en persoonlijke verzorging.
‘Cultural Creatives’ laten zich leiden door 6 grote thema’s:
1. zorg wereld ecologische problemen
2. anti achterstelling van vrouwen en kinderen
3. kritisch t.a.v. materialisme en economisch gewin
4. aandacht voor anderen in omgeving
5. nastreven betere leefomgeving
6. persoonlijke levensstijl’
Voorbeeld van een product wat het goed doet bij de CC is het merk de Groene koe: biologische zuivelproducten, aanbevolen met: meer onverzadigde vetten en Omega 3 vetzuren; geproduceerd met behulp van groene energie en klimaat neutraal verpakt.
Micro: markt voor transparante biologische producten
Maxi: Cultural Creatives willen gezond en duurzaam leven
Mega trend: Ecologie
Geen opmerkingen:
Een reactie posten